Пускам линк към една петиция в защита на българския книжовен език, с молба към модераторите да оставят темата поне няколко дни, за да имат възможност предобителите на форума да се запознаят със съдържанието й, и ако желаят да я подкрепят:
http://www.bgpetition.com/knijoven-balgarski/index.html
Предварително благодаря!
- Дата и час: 03 Фев 2025, 12:04 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
Една петиция, която заслужава подкрепа
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
|
|
12 мнения
• Страница 1 от 1
Преди няколко дни категорично подкрепих Петицията, като изразих особено мнение по една малка част от текста. Минути по-късно с изненада установих, че участието ми е тотално заличено. В същото време оставаха непокътнати редица мнения, откровено сеещи омраза към определени етнически и други кръгове - без връзка с темата.
В събота гледах една от организаторките на петицията в телевизионно предаване. Оказа се, че тя, горката, не е била в час, когато са учили за спрежението на глаголите, например. Въздъхнах с облекчение, че са ме изритали от списъка.
В събота гледах една от организаторките на петицията в телевизионно предаване. Оказа се, че тя, горката, не е била в час, когато са учили за спрежението на глаголите, например. Въздъхнах с облекчение, че са ме изритали от списъка.
- 7777777
- Младши потребител
- Мнения: 52
- Регистриран на: 09 Дек 2007, 22:51
Позволявам си да се включа в тази тема, за да помоля вас-хората, които четат и пишат в този форум, да обърнете внимание и на още една петиция: ГРАЖДАНСКА ПЕТИЦИЯ СРЕЩУ ЗАДЪЛЖИТЕЛНОТО ВЪВЕЖДАНЕ НА УЧИЛИЩНО ОБУЧЕНИЕ ОТ 6-ГОДИШНА ВЪЗРАСТ
Ако сте съгласни с аргументите й, моля, подкрепете я!
Ако сте съгласни с аргументите й, моля, подкрепете я!
Петък е време за приятелите. Джони, Джак, Джим и всички останали.
-
ocean - Потребител
- Мнения: 331
- Регистриран на: 07 Апр 2006, 15:19
Re: Една петиция, която заслужава подкрепа
pachikrak написа:Пускам линк към една петиция в защита на българския книжовен език, с молба към модераторите да оставят темата поне няколко дни, за да имат възможност предобителите на форума да се запознаят със съдържанието й, и ако желаят да я подкрепят:
http://www.bgpetition.com/knijoven-balgarski/index.html
Предварително благодаря!
за едно и също ли пишем? май да...
моля модераторите да преценят ситуацията....
Ето го Вашето мнение от онази тема:
Предлага се със Закон -
Българският Език да не е задължителен!!!
Подпишете се, ако сте против и разпратете това съобщение на познатите си!
http://www.bgpetition.com/knijoven-balgarski/index.html
Стенограмата от НС гласи следното:
http://www.parliament.bg/?page=ns&lng=b ... 163&id=883
http://www.bgpetition.com/knijoven-balgarski/view.html
...да сън не ме е хванало... първо защото имах и друга работа..и второ защото ми препратиха това съобщение...моля, уважаемите юристи, разтълкувайте го...за нас простосмъртните...
------------------------------
моля модераторите да преценят дублира ли се темата и ако това е така- да я изтрият.....
_________________
- stefy_piriankova
- Младши потребител
- Мнения: 15
- Регистриран на: 09 Фев 2006, 19:29
- Местоположение: гр.Пловдив
Re: Една петиция, която заслужава подкрепа
stefy_piriankova написа:pachikrak написа:Пускам линк към една петиция в защита на българския книжовен език, с молба към модераторите да оставят темата поне няколко дни, за да имат възможност предобителите на форума да се запознаят със съдържанието й, и ако желаят да я подкрепят:
http://www.bgpetition.com/knijoven-balgarski/index.html
Предварително благодаря!
за едно и също ли пишем? май да...
моля модераторите да преценят ситуацията....
Какво й е на ситуацията ?
Да, видях.
-
gudio - Активен потребител
- Мнения: 3128
- Регистриран на: 01 Мар 2006, 19:39
!!!!!
----------------------------------------------------цитирам закона:
Чл. 16. (Изм. - ДВ, бр. 36 от 1998 г.) Държавните образователни изисквания се отнасят
за:
1. предучилищното възпитание и подготовка;
2. степента на образование, общообразователния минимум и учебния план;
3. учебното съдържание;
4. усвояването на книжовния български език;
5. системата за оценяване;
6. професионалното образование и обучение;
7. придобиването на квалификация по професии;
8. (изм. - ДВ, бр. 90 от 2002 г.) обучението на деца и ученици със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания;
9. учебниците и учебните помагала;
10. документите за системата на народната просвета;
11. извънкласната и извънучилищната дейност;
12. учителската правоспособност и квалификация;
13. материално-техническата база;
14. здравното обслужване;
15. безопасните условия на възпитание, обучение и труд;
16. научното, информационното и библиотечното обслужване;
17. едногодишната издръжка на деца и ученици в държавните и общинските детски градини, училища и обслужващи звена;
18. нормирането и заплащането на труда в системата на народната просвета;
19. (нова - ДВ, бр. 90 от 2002 г.) инспектиране на системата на народната просвета.
Чл. 17. (Изм. - ДВ, бр. 36 от 1998 г.) Държавните образователни изисквания по чл. 16 се приемат, както следва
:
1. по т. 2 и 6 - със закон;
2. (изм. - ДВ, бр. 90 от 2002 г.) по т. 9, 12, 13, 14, 15, 17 и 18 - с наредби на Министерския съвет;
3. по т. 7, 8 и 10 - с наредби на министъра на образованието и науката, съгласувано със съответните министерства и ведомства;
4. (изм. - ДВ, бр. 90 от 2002 г.) по т. 1, 3, 4, 5, 11, 16 и 19 - с наредби на министъра на образованието и науката.
-------------------------------------------------------------------край на цитата
В чл.16- точка 4 се отменя.
------------------------------------------------------------------
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Проект
З А К О Н
за изменение и допълнение на Закона за народната просвета
(Обн., ДВ, бр. 86 от 1991 г.; изм. и доп., бр. 90 от 1996 г., бр. 36, 124 и 153 от
1998 г., бр. 67 и 68 от 1999 г., бр. 90 и 95 от 2002 г., бр. 29, 71, 86 и 114 от 2003 г., бр. 40 от 2004 г., бр. 28, 94, 103 и 105 от 2005 г. и бр. 41 и 105 от 2006 г.)
§ 1. В чл. 4а се създава ал. 3:
„(3) Алинея 2 не се прилага за организацията и провеждането на държавните зрелостни изпити по чл. 24.”
§ 2. В чл. 16 т. 4 се отменя.
§ 3. В чл. 17, т. 4 цифрата 4 и запетаята след нея се заличават.
§ 4. В чл. 24 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 2:
„(2) Държавните зрелостни изпити измерват постигнатите резултати, включващи знания, умения, отношения или компетентности, от обучението по съответния учебен предмет или цикъл от учебни предмети в задължителната подготовка в гимназиалния етап независимо от продължителността на етапа и от предвидените учебни часове за съответния учебен предмет или цикъл от учебни предмети.”
2. Досегашната ал. 2 става ал. 3.
3. Досегашната ал. 3 става ал. 4 и в нея думите „ал. 2” се заменят с „ал. 3”.
4. Създава се нова ал. 5:
„(5) В дипломата за средно образование на учениците, обучаващи се при условията на международен договор, предвиждащ при завършване на средно образование полагане на изпит по езика на държавата - страна по договора, в графата за втори задължителен държавен зрелостен изпит по тяхно желание се вписва оценката от изпита по език, положен при условията и по реда, предвидени в международния договор. Разпоредбата се прилага, в случай че езикът на държавата - страна по договора, е сред чуждите езици, по които съгласно българското законодателство, може да бъде положен държавен зрелостен изпит по учебния предмет „чужд език”. Разпоредбата не се прилага за изпити, които не се оценяват по начин, който позволява резултатът да бъде приравнен на действащата в системата на народната просвета в Република България система за оценяване.”
5. Досегашната ал. 4 става ал. 6 и в нея думите „трети държавен зрелостен изпит” се заменят с „положени държавни зрелостни изпити по
ал. 4”.
6. Досегашната ал. 5 става ал. 7 и в нея думите „ал. 2” се заменят с „ал. 3”, а думата „учебното” се заменя с „учебно”.
7. Досегашната ал. 6 става ал. 8 и в нея думите „ал. 3” се заменят с „ал. 4”, а думата „учебното” се заменя с „учебно”.
8. Досегашната ал. 7 става ал. 9 и в нея думите „ал. 5 и 6” се заменят с „ал. 7 и 8”.
9. Досегашните ал. 8 и 9 стават съответно ал. 10 и 11.
10. Досегашната ал. 10 става ал. 12 и в нея думите „държавните образователни изисквания” се заменят с „действащите юридически актове, уреждащи държавните зрелостни изпити” и се поставя запетая.
11. Досегашната ал. 11 става ал. 13.
12. Досегашната ал. 12 става ал. 14 и в нея след думата „изпити” се добавя „по ал. 3”.
13. Досегашната ал. 13 става ал. 15.
14. Досегашната ал. 14 става ал. 16 и в нея думите „и за формиране на оценките по ал. 10” се заличават.
§ 5. Създава се чл. 40а:
„Чл. 40а. (1) Учителите нямат право да предоставят образователни услуги срещу заплащане при наличие на конфликт на интереси.
(2) В едномесечен срок от началото на всяка учебна година учителите подават писмена декларация пред директора на училището относно обстоятелството дали през предходната учебна година са предоставяли образователни услуги срещу заплащане, както и относно липсата на конфликт на интереси.
(3) При установяване на конфликт на интереси, както и в случай на неподаване на декларация по ал. 2 или на подаване на декларация с невярно съдържание директорът налага дисциплинарно наказание по чл. 188, т. 3 от Кодекса на труда.”
§ 6. В чл. 44 се създава ал. 9:
„(9) В случай че просрочените задължения на дадено училище, детска градина или обслужващо звено надвишат 20 на сто от утвърдените разходи за текущата година, министърът на образованието и науката, съответно началникът на регионалния инспекторат или кметът по предложение на финансиращия орган прекратява трудовия договор на съответния директор по чл. 328, ал. 1, т. 5 от Кодекса на труда.”
§ 7. В Допълнителните разпоредби се създават § 6д и 6е:
„§ 6д. „Конфликт на интереси” по смисъла на чл. 40а е налице, когато образователните услуги срещу заплащане се предоставят на ученици, които се обучават в училището, в което учителят преподава, с изключение на случаите по чл. 44, ал. 2, т. 6.
§ 6е. (1) „Защитено училище” е училище, което, ако бъде закрито, това би довело до нарушаване на достъпа до образование.
(2) Критериите за определяне на защитените училища и списъкът със защитените училища се приемат с акт на Министерския съвет.
(3) Списъкът по ал. 2 се обновява ежегодно преди края на съответната година и се публикува на официалната страница на Министерството на образованието и науката в интернет.
(4) Защитени училища не могат да бъдат закривани. Защитените училища получават допълнително финансиране при условия и по ред, определени с акт на Министерския съвет.”
§ 8. Параграф 8 от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за народната просвета (ДВ,
бр. 41 от 2006 г.; изм., бр. 105 от 2006 г.) се отменя.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 9. В Закона за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план (обн., ДВ, бр. 67 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 90 и 95 от 2002 г., бр. 29 от 2003 г., бр. 40 от 2004 г. и бр. 41 и 105 от 2006 г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 18:
а) създава се нова ал. 4:
„(4) Училищните учебни планове не може да определят условия и ред за завършване на етапи и степени на образованието.”;
б) досегашната ал. 4 става ал. 5.
2. В чл. 20:
а) създава се нова ал. 2:
„(2) Правото по ал. 1 не се отнася до условията и реда за завършване на съответния етап на образованието.”;
б) досегашната ал. 2 става ал. 3.
§ 10. Декларацията по чл. 40а, ал. 2 от Закона за народната просвета за учебната 2006-2007 г. се подава в едномесечен срок от влизането в сила на този закон.
Законът е приет от XL Народно събрание на …………………… 2008 г. и е подпечатан с официалния печат на Народното събрание.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ:
(Георги Пирински)
-----------------------------
М О Т И В И
към проекта на Закон за изменение и допълнение на
Закона за народната просвета
Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за народната просвета има за цел да усъвършенства нормативната уредба на отношенията, които се развиват в системата на народната просвета, като отстрани възможността за противоречиво тълкуване на някои разпоредби, както и трудности в правоприлагането им. Наред с това законопроектът създава и първична уредба на нови отношения във връзка с поети ангажименти в хода на преговорите със синдикалните организации по повод на учителската стачка.
По-важните промени се отнасят до следното:
1. Промени в уредбата на държавните зрелостни изпити с оглед потвърждаване на волята за изграждане на ефективна система за външно оценяване, важна част от която безспорно са държавните зрелостни изпити:
• Предвижда се въвеждане на държавните зрелостни изпити, с които се измерват постигнатите резултати (знания, умения, отношения или компетентности) от обучението по съответния учебен предмет или цикъл от учебни предмети в задължителна подготовка в гимназиалния етап независимо от продължителността на етапа и от предвидените учебни часове за съответния учебен предмет или цикъл от учебни предмети.
• Урежда се възможност учениците, обучаващи се при условията на международен договор, предвиждащ при завършване на средно образование полагане на изпит по езика на държавата - страна по договора, в графата за втори задължителен държавен зрелостен изпит да поискат в дипломата им за средно образование да бъде вписана оценката от изпита по език, положен при условията и по реда, предвидени в договора, ако този изпит е по език, по който може да се полага държавен зрелостен изпит по българското законодателство.
• В Закона за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план се създават изрични разпоредби, съгласно които училищните учебни планове не може да съдържат условия и ред за завършване на етапи и степени на образованието, както и че правото на учениците по чл. 20 от ЗСООМУП не се отнася до условията и реда за завършване на съответния образователен етап.
2. Въвеждане на изискване за деклариране на предоставяните от учителя частни уроци, както и на отсъствието на конфликт на интереси, с оглед създаване на повече прозрачност и стимули за добросъвестно и професионално изпълнение на задълженията на учителите:
• Конфликт на интереси по смисъла на закона е налице, когато учителят дава частни уроци на учениците, които се обучават в училището, в което учителят преподава.
• Нарушаването на забраната за конфликт на интереси, както и подаването на декларация с невярно съдържание е основание за налагане на дисциплинарно наказание „уволнение”.
3. Предвиждане на основание за прекратяване на трудовото правоотношение на директор в случай на неефективно управление на финансовите средства с оглед повишаване на отговорността на директора в контекста на промените в модела на финансиране на училищното образование, свързани с въвеждането на делегирани бюджети във всички училища от 1 януари 2008 г.
4. Уреждане статута на защитените училища с оглед постигане на баланс между идеята за гарантиране качество на образованието и ефективност на системата (предполагащи концентрация на учениците в средищни и по-големи училища) и необходимостта от осигуряване на равен достъп (изискваща поносимост на пътуването до училище):
• Урежда се най-общо същността на защитеното училище – това е училище, което, ако бъде закрито, това би довело до нарушаване на достъпа до образование на учениците. Критериите за определяне на едно училище за защитено ще бъдат подробно уредени с акт на Министерския съвет. Списъкът на защитените училища ще се актуализира ежегодно и ще се публикува на интернет страницата на Министерството на образованието и науката.
• Предвидени са и последиците от придобиване статут на защитено училище - защитените училища не подлежат на закриване и получават допълнително финансиране при условия и по ред, определени от Министерския съвет.
МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ:
(Сергей Станишев)
-------------------------------------
"Чл. 36.
(1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани.
(2) Гражданите, за които българският език не е майчин, имат право наред със задължителното изучаване на българския език да изучават и ползват своя език.
(3) Случаите, в които се използва само официалният език, се посочват в закона."
------------------------------
..ето...това гласи Конституцията на Република България.........
....това е... пейстнах ви всичко....
Чл. 16. (Изм. - ДВ, бр. 36 от 1998 г.) Държавните образователни изисквания се отнасят
за:
1. предучилищното възпитание и подготовка;
2. степента на образование, общообразователния минимум и учебния план;
3. учебното съдържание;
4. усвояването на книжовния български език;
5. системата за оценяване;
6. професионалното образование и обучение;
7. придобиването на квалификация по професии;
8. (изм. - ДВ, бр. 90 от 2002 г.) обучението на деца и ученици със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания;
9. учебниците и учебните помагала;
10. документите за системата на народната просвета;
11. извънкласната и извънучилищната дейност;
12. учителската правоспособност и квалификация;
13. материално-техническата база;
14. здравното обслужване;
15. безопасните условия на възпитание, обучение и труд;
16. научното, информационното и библиотечното обслужване;
17. едногодишната издръжка на деца и ученици в държавните и общинските детски градини, училища и обслужващи звена;
18. нормирането и заплащането на труда в системата на народната просвета;
19. (нова - ДВ, бр. 90 от 2002 г.) инспектиране на системата на народната просвета.
Чл. 17. (Изм. - ДВ, бр. 36 от 1998 г.) Държавните образователни изисквания по чл. 16 се приемат, както следва
:
1. по т. 2 и 6 - със закон;
2. (изм. - ДВ, бр. 90 от 2002 г.) по т. 9, 12, 13, 14, 15, 17 и 18 - с наредби на Министерския съвет;
3. по т. 7, 8 и 10 - с наредби на министъра на образованието и науката, съгласувано със съответните министерства и ведомства;
4. (изм. - ДВ, бр. 90 от 2002 г.) по т. 1, 3, 4, 5, 11, 16 и 19 - с наредби на министъра на образованието и науката.
-------------------------------------------------------------------край на цитата
В чл.16- точка 4 се отменя.
------------------------------------------------------------------
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Проект
З А К О Н
за изменение и допълнение на Закона за народната просвета
(Обн., ДВ, бр. 86 от 1991 г.; изм. и доп., бр. 90 от 1996 г., бр. 36, 124 и 153 от
1998 г., бр. 67 и 68 от 1999 г., бр. 90 и 95 от 2002 г., бр. 29, 71, 86 и 114 от 2003 г., бр. 40 от 2004 г., бр. 28, 94, 103 и 105 от 2005 г. и бр. 41 и 105 от 2006 г.)
§ 1. В чл. 4а се създава ал. 3:
„(3) Алинея 2 не се прилага за организацията и провеждането на държавните зрелостни изпити по чл. 24.”
§ 2. В чл. 16 т. 4 се отменя.
§ 3. В чл. 17, т. 4 цифрата 4 и запетаята след нея се заличават.
§ 4. В чл. 24 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 2:
„(2) Държавните зрелостни изпити измерват постигнатите резултати, включващи знания, умения, отношения или компетентности, от обучението по съответния учебен предмет или цикъл от учебни предмети в задължителната подготовка в гимназиалния етап независимо от продължителността на етапа и от предвидените учебни часове за съответния учебен предмет или цикъл от учебни предмети.”
2. Досегашната ал. 2 става ал. 3.
3. Досегашната ал. 3 става ал. 4 и в нея думите „ал. 2” се заменят с „ал. 3”.
4. Създава се нова ал. 5:
„(5) В дипломата за средно образование на учениците, обучаващи се при условията на международен договор, предвиждащ при завършване на средно образование полагане на изпит по езика на държавата - страна по договора, в графата за втори задължителен държавен зрелостен изпит по тяхно желание се вписва оценката от изпита по език, положен при условията и по реда, предвидени в международния договор. Разпоредбата се прилага, в случай че езикът на държавата - страна по договора, е сред чуждите езици, по които съгласно българското законодателство, може да бъде положен държавен зрелостен изпит по учебния предмет „чужд език”. Разпоредбата не се прилага за изпити, които не се оценяват по начин, който позволява резултатът да бъде приравнен на действащата в системата на народната просвета в Република България система за оценяване.”
5. Досегашната ал. 4 става ал. 6 и в нея думите „трети държавен зрелостен изпит” се заменят с „положени държавни зрелостни изпити по
ал. 4”.
6. Досегашната ал. 5 става ал. 7 и в нея думите „ал. 2” се заменят с „ал. 3”, а думата „учебното” се заменя с „учебно”.
7. Досегашната ал. 6 става ал. 8 и в нея думите „ал. 3” се заменят с „ал. 4”, а думата „учебното” се заменя с „учебно”.
8. Досегашната ал. 7 става ал. 9 и в нея думите „ал. 5 и 6” се заменят с „ал. 7 и 8”.
9. Досегашните ал. 8 и 9 стават съответно ал. 10 и 11.
10. Досегашната ал. 10 става ал. 12 и в нея думите „държавните образователни изисквания” се заменят с „действащите юридически актове, уреждащи държавните зрелостни изпити” и се поставя запетая.
11. Досегашната ал. 11 става ал. 13.
12. Досегашната ал. 12 става ал. 14 и в нея след думата „изпити” се добавя „по ал. 3”.
13. Досегашната ал. 13 става ал. 15.
14. Досегашната ал. 14 става ал. 16 и в нея думите „и за формиране на оценките по ал. 10” се заличават.
§ 5. Създава се чл. 40а:
„Чл. 40а. (1) Учителите нямат право да предоставят образователни услуги срещу заплащане при наличие на конфликт на интереси.
(2) В едномесечен срок от началото на всяка учебна година учителите подават писмена декларация пред директора на училището относно обстоятелството дали през предходната учебна година са предоставяли образователни услуги срещу заплащане, както и относно липсата на конфликт на интереси.
(3) При установяване на конфликт на интереси, както и в случай на неподаване на декларация по ал. 2 или на подаване на декларация с невярно съдържание директорът налага дисциплинарно наказание по чл. 188, т. 3 от Кодекса на труда.”
§ 6. В чл. 44 се създава ал. 9:
„(9) В случай че просрочените задължения на дадено училище, детска градина или обслужващо звено надвишат 20 на сто от утвърдените разходи за текущата година, министърът на образованието и науката, съответно началникът на регионалния инспекторат или кметът по предложение на финансиращия орган прекратява трудовия договор на съответния директор по чл. 328, ал. 1, т. 5 от Кодекса на труда.”
§ 7. В Допълнителните разпоредби се създават § 6д и 6е:
„§ 6д. „Конфликт на интереси” по смисъла на чл. 40а е налице, когато образователните услуги срещу заплащане се предоставят на ученици, които се обучават в училището, в което учителят преподава, с изключение на случаите по чл. 44, ал. 2, т. 6.
§ 6е. (1) „Защитено училище” е училище, което, ако бъде закрито, това би довело до нарушаване на достъпа до образование.
(2) Критериите за определяне на защитените училища и списъкът със защитените училища се приемат с акт на Министерския съвет.
(3) Списъкът по ал. 2 се обновява ежегодно преди края на съответната година и се публикува на официалната страница на Министерството на образованието и науката в интернет.
(4) Защитени училища не могат да бъдат закривани. Защитените училища получават допълнително финансиране при условия и по ред, определени с акт на Министерския съвет.”
§ 8. Параграф 8 от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за народната просвета (ДВ,
бр. 41 от 2006 г.; изм., бр. 105 от 2006 г.) се отменя.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 9. В Закона за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план (обн., ДВ, бр. 67 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 90 и 95 от 2002 г., бр. 29 от 2003 г., бр. 40 от 2004 г. и бр. 41 и 105 от 2006 г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 18:
а) създава се нова ал. 4:
„(4) Училищните учебни планове не може да определят условия и ред за завършване на етапи и степени на образованието.”;
б) досегашната ал. 4 става ал. 5.
2. В чл. 20:
а) създава се нова ал. 2:
„(2) Правото по ал. 1 не се отнася до условията и реда за завършване на съответния етап на образованието.”;
б) досегашната ал. 2 става ал. 3.
§ 10. Декларацията по чл. 40а, ал. 2 от Закона за народната просвета за учебната 2006-2007 г. се подава в едномесечен срок от влизането в сила на този закон.
Законът е приет от XL Народно събрание на …………………… 2008 г. и е подпечатан с официалния печат на Народното събрание.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ:
(Георги Пирински)
-----------------------------
М О Т И В И
към проекта на Закон за изменение и допълнение на
Закона за народната просвета
Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за народната просвета има за цел да усъвършенства нормативната уредба на отношенията, които се развиват в системата на народната просвета, като отстрани възможността за противоречиво тълкуване на някои разпоредби, както и трудности в правоприлагането им. Наред с това законопроектът създава и първична уредба на нови отношения във връзка с поети ангажименти в хода на преговорите със синдикалните организации по повод на учителската стачка.
По-важните промени се отнасят до следното:
1. Промени в уредбата на държавните зрелостни изпити с оглед потвърждаване на волята за изграждане на ефективна система за външно оценяване, важна част от която безспорно са държавните зрелостни изпити:
• Предвижда се въвеждане на държавните зрелостни изпити, с които се измерват постигнатите резултати (знания, умения, отношения или компетентности) от обучението по съответния учебен предмет или цикъл от учебни предмети в задължителна подготовка в гимназиалния етап независимо от продължителността на етапа и от предвидените учебни часове за съответния учебен предмет или цикъл от учебни предмети.
• Урежда се възможност учениците, обучаващи се при условията на международен договор, предвиждащ при завършване на средно образование полагане на изпит по езика на държавата - страна по договора, в графата за втори задължителен държавен зрелостен изпит да поискат в дипломата им за средно образование да бъде вписана оценката от изпита по език, положен при условията и по реда, предвидени в договора, ако този изпит е по език, по който може да се полага държавен зрелостен изпит по българското законодателство.
• В Закона за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план се създават изрични разпоредби, съгласно които училищните учебни планове не може да съдържат условия и ред за завършване на етапи и степени на образованието, както и че правото на учениците по чл. 20 от ЗСООМУП не се отнася до условията и реда за завършване на съответния образователен етап.
2. Въвеждане на изискване за деклариране на предоставяните от учителя частни уроци, както и на отсъствието на конфликт на интереси, с оглед създаване на повече прозрачност и стимули за добросъвестно и професионално изпълнение на задълженията на учителите:
• Конфликт на интереси по смисъла на закона е налице, когато учителят дава частни уроци на учениците, които се обучават в училището, в което учителят преподава.
• Нарушаването на забраната за конфликт на интереси, както и подаването на декларация с невярно съдържание е основание за налагане на дисциплинарно наказание „уволнение”.
3. Предвиждане на основание за прекратяване на трудовото правоотношение на директор в случай на неефективно управление на финансовите средства с оглед повишаване на отговорността на директора в контекста на промените в модела на финансиране на училищното образование, свързани с въвеждането на делегирани бюджети във всички училища от 1 януари 2008 г.
4. Уреждане статута на защитените училища с оглед постигане на баланс между идеята за гарантиране качество на образованието и ефективност на системата (предполагащи концентрация на учениците в средищни и по-големи училища) и необходимостта от осигуряване на равен достъп (изискваща поносимост на пътуването до училище):
• Урежда се най-общо същността на защитеното училище – това е училище, което, ако бъде закрито, това би довело до нарушаване на достъпа до образование на учениците. Критериите за определяне на едно училище за защитено ще бъдат подробно уредени с акт на Министерския съвет. Списъкът на защитените училища ще се актуализира ежегодно и ще се публикува на интернет страницата на Министерството на образованието и науката.
• Предвидени са и последиците от придобиване статут на защитено училище - защитените училища не подлежат на закриване и получават допълнително финансиране при условия и по ред, определени от Министерския съвет.
МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ:
(Сергей Станишев)
-------------------------------------
"Чл. 36.
(1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани.
(2) Гражданите, за които българският език не е майчин, имат право наред със задължителното изучаване на българския език да изучават и ползват своя език.
(3) Случаите, в които се използва само официалният език, се посочват в закона."
------------------------------
..ето...това гласи Конституцията на Република България.........
....това е... пейстнах ви всичко....
- stefy_piriankova
- Младши потребител
- Мнения: 15
- Регистриран на: 09 Фев 2006, 19:29
- Местоположение: гр.Пловдив
commander написа:ocean написа:Позволявам си да се включа в тази тема, за да помоля вас-хората, които четат и пишат в този форум, да обърнете внимание и на още една петиция: ГРАЖДАНСКА ПЕТИЦИЯ СРЕЩУ ЗАДЪЛЖИТЕЛНОТО ВЪВЕЖДАНЕ НА УЧИЛИЩНО ОБУЧЕНИЕ ОТ 6-ГОДИШНА ВЪЗРАСТ
Ако сте съгласни с аргументите й, моля, подкрепете я!
Не видях нито един сериозен аргумент, освен ( до известна степен ) за програмата на обучение ,което не е сериозен проблем...
Съжалявам !
Грешите, но това е Ваше мнение, и то, разбира се, трябва да бъде уважено като всяко друго.
Поговорете с майка на първокласник, ако темата Ви е интересна ..... изобщо.
Петък е време за приятелите. Джони, Джак, Джим и всички останали.
-
ocean - Потребител
- Мнения: 331
- Регистриран на: 07 Апр 2006, 15:19
И аз си позволявам да вляза в темата, защото прочетох това:
"Предлага се със Закон -
Българският Език да не е задължителен!!! "
Ако това беше форум за автомонтьори - ясно. Във форум на юристи обаче мисля, че трбва да е по-различно.
Ако има желаещи юристи, нека да дадат своето мнение дали промяната на Закона за народната просвета има такова страшно последствие.
Аз лично няма да подпиша тази петиция, защото смятам, че тя има друго предназначение.
"Предлага се със Закон -
Българският Език да не е задължителен!!! "
Ако това беше форум за автомонтьори - ясно. Във форум на юристи обаче мисля, че трбва да е по-различно.
Ако има желаещи юристи, нека да дадат своето мнение дали промяната на Закона за народната просвета има такова страшно последствие.
Аз лично няма да подпиша тази петиция, защото смятам, че тя има друго предназначение.
- SashkoS
- Потребител
- Мнения: 455
- Регистриран на: 24 Яну 2008, 12:23
SashkoS написа:И аз си позволявам да вляза в темата, защото прочетох това:
"Предлага се със Закон -
Българският Език да не е задължителен!!! "
Ако това беше форум за автомонтьори - ясно. Във форум на юристи обаче мисля, че трбва да е по-различно.
Ако има желаещи юристи, нека да дадат своето мнение дали промяната на Закона за народната просвета има такова страшно последствие.
Аз лично няма да подпиша тази петиция, защото смятам, че тя има друго предназначение.
Разбира се, че имате право на своето мнение и решение.
Колкото до мнението ви, че апела не е казан на юридически език, не мисля, че е нужно по две причини:
-не съм юрист
-питам като майка, на която не и е безразлично
Надявам се наистина да прочета мненията на юристите по този въпрос.
- stefy_piriankova
- Младши потребител
- Мнения: 15
- Регистриран на: 09 Фев 2006, 19:29
- Местоположение: гр.Пловдив
Ако сте юрист или поне сте прочели целия текст, а не само точката, която отпада, предполагам Ви е ясно, че българският език не отпада като задължителен предмет за изучаване и това изобщо не предмет на уредбата в случая. Дискусия по този въпрос се води тази дни в друга тема, ако Ви е интересно прочетете раясненията и аргументите. Това да българския език.
Иначе по втората тема в темата - категорично съм против първокласници на шестгодишна възраст - да не говорим, че родените в края на календарната година към 15.09 ще са на пет и половина. Не е възможно на толкова малко дете да му задържиш вниманието в класна стая, няколко учебни часа и т.н. Нали именно заради европейските стандарти направиха обучението пак от 6г. възраст, но в предучилищна група задължително. Не виждам нужда от изтегляне на първи клас година по-рано, само ще се травмират децата.
Иначе по втората тема в темата - категорично съм против първокласници на шестгодишна възраст - да не говорим, че родените в края на календарната година към 15.09 ще са на пет и половина. Не е възможно на толкова малко дете да му задържиш вниманието в класна стая, няколко учебни часа и т.н. Нали именно заради европейските стандарти направиха обучението пак от 6г. възраст, но в предучилищна група задължително. Не виждам нужда от изтегляне на първи клас година по-рано, само ще се травмират децата.
- blossom
- Потребител
- Мнения: 202
- Регистриран на: 20 Сеп 2007, 12:24
Да спасим книжовния български език
"Българинът ще става все по-неграмотен, защото изучаването на книжовен български език няма да е задължително. Това произтича от готвена промяна в Закона за народната просвета, заявиха преподаватели по славянски филологии на Софийския университет. Те излязоха с нарочна декларация. В документа си учените заявяват, че категорично не са съгласни "усвояването на книжовния български език" да бъде задраскано в закона и изучаването му да се определя с наредби на министъра на образованието. Според преподавателите това е в противоречие с конституцията, където пише, че "официалният език на републиката е българският".
Нека спрем това безумие на Министерски съвет, като подкрепим петицията за запазване на усвояването на книжовния български език в България."
Адрес на петицията:
http://www.bgpetition.com/knijoven-balgarski/index.html
iztochnika
Нека спрем това безумие на Министерски съвет, като подкрепим петицията за запазване на усвояването на книжовния български език в България."
Адрес на петицията:
http://www.bgpetition.com/knijoven-balgarski/index.html
iztochnika
- stefy_piriankova
- Младши потребител
- Мнения: 15
- Регистриран на: 09 Фев 2006, 19:29
- Местоположение: гр.Пловдив
"По никакъв начин текстът в законопроекта не засяга изу
Това нещо... не остана форум незацапан... То бива СПАМ, бива чудо, ама като тръгна и по Кю-то и по Скайпа... и ми дойде нанагорнище вече.
Айде и от мен един цитат:
"Не премахваме изучаването на българския език от училищата". Това каза министърът на образованието и науката Даниел Вълчев във времето за парламентарен контрол.
Думите му са по повод на предложения от Министерски съвет законопроект за промяна на Закона за народната просвета, според който отпада държавното образователно изискване за задължително изучаване на български език.
"По никакъв начин текстът в законопроекта не засяга изучаването на българския език в училище", беше категоричен Вълчев. Той обясни, че образователният министър трябва да издаде наредба за изучаването на езика и друга наредба за учебното съдържание по предмета "Български език".
"Двете наредби са с еднакво съдържание. Нормите на книжовния български език се регламентират от Института по български език на БАН, а какво се учи се определя от държавното образователно изискване за учебно съдържание", уточни министърът.
Според него правилното действие е да се полагат усилия за правилното усвояване на българския език, което е работа не само на министъра на образованието.
Вълчев отговори на депутата от Атака Станислав Станилов дали отпадането на изискването за задължително изучаване позволява изучаването на други официални езици в училище.
Станилов настоя да остане законовият текст за образователното изискване за задължително изучаване на български език. В отговор Даниел Вълчев каза, че не е против въпросният текст да остане, след като се счита, че има символно значение.
"Въпросът е да се направи така, че да се избегнат възможни пречки при провеждането на задължителните матури", допълни министърът. Вълчев обясни, че атаката срещу въпросната законодателна промяна идва от група преподаватели, които са против отпадането на кандидат-студентския изпит по български език и литература, след като бъдат организирани националните матури.
В предложените поправки на Закона за народната просвета се посочва, че отпада точка 4 от чл. 16 на закона. Тази точка регламентира съществуването на държавно образователно изискване за задължително изучаване на български език в училищата.
Промяната провокира множество спорове в обществото и притеснения, че ако бъде приета, изучаването на официалния език вече може и да не е задължително.
http://politics.actualno.com/news_158351.html
Айде и от мен един цитат:
"Не премахваме изучаването на българския език от училищата". Това каза министърът на образованието и науката Даниел Вълчев във времето за парламентарен контрол.
Думите му са по повод на предложения от Министерски съвет законопроект за промяна на Закона за народната просвета, според който отпада държавното образователно изискване за задължително изучаване на български език.
"По никакъв начин текстът в законопроекта не засяга изучаването на българския език в училище", беше категоричен Вълчев. Той обясни, че образователният министър трябва да издаде наредба за изучаването на езика и друга наредба за учебното съдържание по предмета "Български език".
"Двете наредби са с еднакво съдържание. Нормите на книжовния български език се регламентират от Института по български език на БАН, а какво се учи се определя от държавното образователно изискване за учебно съдържание", уточни министърът.
Според него правилното действие е да се полагат усилия за правилното усвояване на българския език, което е работа не само на министъра на образованието.
Вълчев отговори на депутата от Атака Станислав Станилов дали отпадането на изискването за задължително изучаване позволява изучаването на други официални езици в училище.
Станилов настоя да остане законовият текст за образователното изискване за задължително изучаване на български език. В отговор Даниел Вълчев каза, че не е против въпросният текст да остане, след като се счита, че има символно значение.
"Въпросът е да се направи така, че да се избегнат възможни пречки при провеждането на задължителните матури", допълни министърът. Вълчев обясни, че атаката срещу въпросната законодателна промяна идва от група преподаватели, които са против отпадането на кандидат-студентския изпит по български език и литература, след като бъдат организирани националните матури.
В предложените поправки на Закона за народната просвета се посочва, че отпада точка 4 от чл. 16 на закона. Тази точка регламентира съществуването на държавно образователно изискване за задължително изучаване на български език в училищата.
Промяната провокира множество спорове в обществото и притеснения, че ако бъде приета, изучаването на официалния език вече може и да не е задължително.
http://politics.actualno.com/news_158351.html
- prnedev
- Активен потребител
- Мнения: 1956
- Регистриран на: 29 Ное 2005, 23:12
- Местоположение: София/Велико Търново
12 мнения
• Страница 1 от 1
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 43 госта