Дали някои от вас се замислят защо образованието ни е на този хал? И защо протестират учителите? Дали това, което се отприщи сега, не се е събирало години наред? Единственото, което някои хора виждат е учителска стачка за увеличение на заплатите. А и съответно не знаят колко пъти през изминалите години непрекъснато се обещава на учителите увеличение на заплатите, договарят се определени процентни увеличения (обикновено 10-15 %), обявяват се гръмко из вестниците като свършен факт и после в края на годината тихичко и скритичко не се прави нищо, за да се изпълнят тези обещания. И това е ежегодишен номер. Нормално е на човек да му писне да го водят така за носа и да се подиграват с труда му.
Защо цялостното ниво на образованието ни е ниско? Ами я се замислете кой има интерес от това. Отговорът не е сложен. При тези ниски заплати е нормално добрите специалисти да бягат от учителско поприще. И поради липса на квалифициран персонал се налага директорите дори в елитни гимназии да назначават студенти или да слагат хора да преподават предмет, който им е втора-трета специалност и въобще не са педагози. Случайно знам за една езикова гимназия, която вече трета година си търси учители по английски и не може да намери, та назначават временно когото успеят. Естествено, че нивото на преподаваното няма да е високо. То и много кадърни учители зарязаха работата си и се захванаха кой с бизнес, кой с нещо друго. Единственият начин да се привлекат отново добри преподаватели е със съответна добра заплата.
И ако трябва да се съкрати щата, да се съкращава. И без това има достатъчно "мъртви души" из страната, които запълват преподавателска бройка в училища без достатъчно деца.
Това за леката учителска работа го разправяйте на арменския поп. По-глупаво оправдание едва ли може да се измисли. Докато разговарях наскоро с един педагог (не учител, а треньор по спортна гимнастика, водил националните ни отбори в близкото минало) той си изрази мнението, че за него един час работа с деца се равнява на напрежение като 10 (десет!) часа друга работа. Схващате мисълта му, надявам се. Той също така даде пример, че навремето е имал допълнителна работа едновременно с тренирането на деца и въобще не успял да издържи на напрежението. А говорим за един бивш състезател и здрав мъж. Друга моя позната напусна учителстването в частно училище, защото след 4 (четири) учебни часа дневно й се налагаше веднага след това треперейки да се просва у дома като труп и да спи три часа. Ако не ви се е налагало да работите с повече от 20 деца наведнъж (които и не искат да работят с вас), то едва ли може да твърдите, че е лесно. Разбира се има учители, които въобще не се опитват да преподават, а си говорят на въздуха колкото да мине часът, докато пред тях децата разиграват битката за Троя. Май споменах по-горе за съкращенията и липсата на качествен персонал
Разбира се, че ако се увеличат заплатите, пари ще се дадат на хора, които не ги заслужават заради лошия си труд. И това не е честно. Но и няма да е честно по-голяма заплата да не получава начален учител, за когото родители буквално вдигат скандали защо детето им не е записано при него, като дори спират 7-годишните си деца и ги пускат в първи клас едва догодина, за да попаднат при човек, който ще ги НАУЧИ! Вярвайте ми, мога да посоча такива учители и такива случаи.
А за да се прочисти гнилото трябва и от самото Министерство да си седнат на ******** и да почнат да работят. Не е нужно да казвам, че прословутите им проверки в учебните часове се правят от дъжд на вятър и то с невероятна досада от страна на проверяващия, който гледа дали учителят ще си спомни кой предмет преподава и си излизат доволни от "тежкия труд".
Сещам се за един прословут "родителски" лаф "Ми те учителите що преподават така кофти програма. Да си сменят начина на минаване през материала." Да, ама часовете и темите, които се преподават в часовете НЕ СЕ измислят от учителите, а се пускат като готови програми от Министерството и учителите са ДЛЪЖНИ да следват инструкциите. В тази връзка е редно да споменем прословутите мисловни напъни на експертите от Министерството, които за една година тежка работа успяха да си заработят хонорарите като достигнаха до гениалното прозрение, че новата учебна програма ще е по-добра от миналогодишната ако вместо "брой учебни часове" пише "брой на урочните единици". Толкова за една година труд! Ако искате нещо по-добро, вдигнете им заплатите и ги изкарайте от кафенетата.
Напоследък виждам родители да си водят децата в работата заради стачката и да псуват по учителите. И обикновено най-много се нервират, че детето им се качва на главата докато работят. Ами, уважаеми родители, вие със СОБСТВЕНОТО си дете не можете да се справите, не сте го възпитали, ядосвате му се, а очаквате, че един учител ще се справи с поне още 20 такива в един клас. И вероятно си мислите, че детето ви е песен в училище, примерно и послушно. Ами не, то се държи по същия начин като в офиса ви, даже още по-диво, защото има съмишленици
Не очаквайте учителят да върши ВАШАТА работа. Той е там като учител, а не като възпитател на стотици ЧУЖДИ пораснали деца. И като изключим началните учители, останалите преподаватели виждат вашето чедо по два-три пъти седмично за по 40 минути. И съответното чедо е в група с още минимум 20 чеда. Достатъчно е едно "кретенче", за да се пусне лавината и всички да престанат да внимават в час. Ако мислите, че е лесно да се задържи детското внимание върху нещо, което не му е интересно, моля кажете как успявате. И кажете как ще го постигнете с 30 различни деца едновременно. Без да ви удари главоболието.
А учителите напоследък спират да правят забележки за пушене и пиене в училищата, защото първо децата просто излизат някъде извън двора и продължават, а второ на родителите НЕ ИМ ПУКА, когато чуят за подобно поведение. Предполагам не знаете колко примери има, когато учител сигнализира, че някое дете е наркоман и идва родителят да сипе заплахи със саморазправа, че му подбиват репутацията и тормозят "генийчето на татко". Айде сега за 300 лева ще рискувате ли побой от подобни родители? Като не им пука за собственото дете, защо да му пука на учителя?
От началото на стачката има сериозен брой учители, които не искат да стачкуват. Някой заради необходимост от пари, други защото не желаят да губят време на децата (ех, има и идеалисти), трети защото смятат, че синдикатите и водачите на стачката не умеят да защитават учителския интерес и нещата ще се превърнат във фарс. Да ви кажа третата теза ми се струва съвсем основателна.
А пък разните му там индивиди, които слагат всички учители в един кюп, нека се замислят защо подскачат така срещу исканията им. Заради чисто балканска завист Вуте да припечели нещо? Ами защо не подскачате срещу бакшишите? Или автобусните шофьори? Нещо страх от щанга по главата ли, що ли
Или пък не ви харесва как смотльовците на синдиката не знаят как да си поставят исканията? Ми и на мен не ми харесва и считам, че нечий чужди интереси се обслужват вече с тази стачка, включително негативно настройване на обществото срещу проблемите на образованието и учителите.