Привет, Колеги
Позволявам си да се включа по темата с една статия за предпечатната подготовка :
http://comexgroup.com/soft/computer_is_ ... pechat.htm
Компютърът е създаден за... предпечат
Предпечатната подготовка, дизайнът на печатни материали и интернет-страници са дейности, за които компютърът е сякаш специално създаден. Не е случайно, че няколко години вече програмите за предпечатна подготовка едва - едва мърдат в развитието си. Те още през 90-те години достигнаха висока степен на развитие както в удобството на работа, ефектите и работата с цвета, така и при изхода – към принтер или експонатор. Днес ще разгледаме едно добре работещо студио за предпечатна подготовка, събрано... в един компютър.
Ще ви припомня в едно изречение как трябва да подредим приоритетите при конфигуриране на добрия компютър за дизайн: монитор, видеокарта, 2 бързи диска, памет и най-накрая процесор. Задължително слагаме CD-RW или DVD-RW, тъй като ще ни се налага да пренасяме големи файлове – до клиентите, или до експонатора.
Това е опит да се събере най-важното по въпроса за софтуера и май няма смисъл да бъде четено от напреднали, освен за проверка – дали не съм сбъркал нещо
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
).
Добавил съм и няколко полезни съвета.
Програмите за предпечат
Предпечатната подготовка, това е пъстрата премяна на текста, за да го направи красив и хората да поискат да го прочетат. Да им е приятно и по време на самото четене или разлистване на книгата или списанието или рекламната брошура. Това е гъделичкане с буквите, игра на линийки, цветни петна, мозайка от снимки и форми върху белия лист.
Най-напред, преди още да инсталираме графичните и страниращи програми, да се погрижим за шрифтовете! Противно на логиката на някои потребители, които постоянно държат инсталирани над 1000 шрифта, при шрифтовете качеството е по-важно от количеството. 50-100 качествени шрифта почти изчерпват нуждите на дизайнера. Разбира се, няма нищо лошо човек да събере колекция от 4-5000 шрифта, но тя се държи “на склад” и при нужда се пуска отделен шрифт. Иначе компютърът се натоварва от многото шрифтове и забавя работата си. За да организираш по-добре работата с шрифтовете, трябва ти специализирана програма – Adobe Type Manager (виж тук за подробности) или Bitstream Font Navigator.
Тези програми позволяват лесно и удобно да се пускат и спират желаните шрифтове, да се сортират в стилови колекции и да се разглеждат преди употреба. Препоръчвам създаването и сортирането по следните групи:
Cyr Deco декоративни (ръкописни и други екстравагантни начертания) шрифтове с кирилица
Cyr Serif серифни (тип Times) шрифтове с кирилица
Cyr San Serif гладки (тип Univers) шрифтове с кирилица
Deco некирилски декоративни шрифтове
Serif некирилски серифни
Sans Serif некирилски гладки
Symbol символни шрифтове от типа Wingdings
Other шрифтове на редки езици (знае ли човек кога ще получи поръчка от Индия или Армения
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
)
Start Set основният комплект, съдържащ по 4-5 най-употребявани и качествени шрифта от всяка група. В 60-70% от случаите човек може да се оправи с този сет и само при по-“завъртяни” проекти да прибягва до включване на отделни шрифтове от другите сетове.
Така компютърът ще работи леко, с не повече от 100 активни шрифта.
Следващата стъпка в подготовката на нашето студио са програмите. За сериозната предпечатна подготовка не е измислена една програма, която да върши всичко. Трябва ни поне една за растерна графика – изборът на професионалистите е Adobe Photoshop, но немалко хора предпочитат Corel PhotoPaint и с ръка на сърцето можем да кажем, че тя е наистина равностойна по възможности, особено в интеграция с векторната мегапрограма CorelDRAW! Алтернатива на CorelDRAW! е Adobe Ilustrator, а изборът е по-скоро емоционален – и двете програми имат огромни възможности. Сериозен недостатък на CorelDRAW! е, че “изходът”, т.е. крайният Post-script файл, предназначен за експониране (т. нар. цветоотделяне) често е несигурен. Най-често срещани изненади са самоволното завъртане на страницата, изкривяване на цветовете, както и неприятни недостатъци като “пробити”, а не overprint-нати drop shadows. По-опитните потребители са свикнали с тези недостатъци и в повечето случаи знаят как да се предпазят. Въпреки тези проблеми, препоръчвам именно CorelDRAW! като избора на начинаещите поради по-достъпния интерфейс и по-богатите възможности.
Обичащите и можещи да рисуват на компютър почти задължително трябва да инсталират програмата Corel Painter. Тя е специализирана за рисуване, докато споменатите вече Photoshop и Corel PhotoPAINT са по-силни в обработката на изображения.
Под Линукс работим главно с The Gimp – прилична реплика на Photoshop, а под MAC изборът на програми е подобен на този при PC, но пък има опасност от пристрастяване – почти всеки, който е работил на МАС, става фанатичен фен. E, аз не станах!
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
)) Но все пак е вярно, че цветовата вярност при МАС е още непостигната от Windows-системите.
Чувал съм да препоръчват на начинаещите по-леки програми, като PaintShop Pro, но не съм убеден, че са по-лесни, нито са по-леки, та ако ще се работи сериозно, няма смисъл от заместители.
Освен програмите за рисуване, нуждаем се от програма – монтажна маса, в която да “сглобим” парчетата на нашия проект – картинки, текстове, графични елементи. Тези програми се наричат страниращи. Най-широко разпространени са Quark Xpress и Page Maker, която вероятно ще бъде заменена с новият продукт InDesign, който претърпя първа неуспешна и втора великолепна версия. Quark Xpress е по-подходящ за рекламни материали – диплянки и плакати, докато PageMaker е ненадминат при книгите.
Няколко думи специално за Adobe InDesign – версия 2
По всичко личи, че Adobe този път са си свършили работата – след 4-5 години учене с PageMaker и първите версии на InDesign, те успяха да направят страниращ продукт, равностоен на Photoshop u Ilustrator, добре интегриран с тях, с удобни и познати кратки клавиши и функции, които никоя друга програма не притежава.
Най-зашеметен останах там, където най-малко очаквах: на изхода. InDesign 2 се беше справил ПРЕВЪЗХОДНО! Автоматично бе дал overprint не само на графичните черни обекти, но и на блурнатите сенки, правилно беше пробил, както му е редът – със застъпване – т.нар. trapping.
Към това добавете богатите възможности за настройка на печата, леката и стабилна работа на продукта – не успях да го забия нито веднъж... общата оценка е, че това без съмнение е най-добрата странираща програма в момента. Отдавна чакахме такъв продукт! Наздраве, страньори!
Проектът
След като си оборудвахме студиото, да видим как се прави едно оформление.
първо е идеята. Не тръгвай без да виждаш в главата си какво искаш да направиш.. После може да го промениш, да доразвиеш идеята, но ако няма идея, ще прекараш часове пред компютъра, шефът или клиентът ще си мислят, че много работиш, а ти няма да вършиш нищо
когато решиш какво ще правиш, прецени КАК да го направиш – кое в коя програма ще стане най-добре, и винаги мисли за изхода – когато ще печаташ готовия продукт. Какво означава да мислиш за изхода... ще ти кажа някой друг път
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
)
в графична програма изготвяме илюстрацията, после я вкарваме в страниращата програма и наливаме текста.
5-те златни правила на Орлин:
Не ползвай повече от 3 шрифта в един проект. Не ползвай заедно и шрифтове, които си приличат, освен ако не си голям майстор
Същото важи и за цветовете. Не трупай много. 2-3 основни цвята са достатъчни. Ползвай подобни цветове. Светло зелено и тъмно зелено, жълто и зелено, червено и розово... леките полутонове правят изображението нежно и приятно. обратно – резките контрасти го правят грубо и агресивно. НИКОГА не слагай син текст върху червен фон или обратно!
при рекламна поръчка, мисли освен за дизайн и за интересите на клиента – той иска да съобщи на висок глас нещо и плаща много пари за това. Ето защо, колкото и авангарден да е дизайнът, текстовете трябва да са четливи и посланието – ясно.
ползвай български шрифтове. Не всеки шрифт, който има кирилица, е български. Български са шрифтовете, в които буквичката “в” е ръкописна, а не печатна. Има и други важни букви – “к, ю”,чийто стълбчета трябва да стърчат нагоре, “т” и “ш”, които трябва да са ръкописни, а не печатни... Най-хубавите български шрифтове се правят в Пловдив, в Хермес-софт. Проблемът с много и качествени декоративни шрифтове на кирилица изчезна, откакто се появи сайтът
http://vedi.d-s.ru/ - безплатни кирилски шрифтове с много високо качество.
И най-важното за дизайна: в повечето случаи това е занаят, който се учи, правила, които се следват. Талантът не пречи, но може да се прояви и след време!
И накрая, малко за
Периферията на дизайн-студиото
Тя се състои от:
цифров фотоапарат
скенер
цветен принтер (ако е лазерен, следващото отпада)
лазерен принтер
графичен таблет
Цифровият фотоапарат няма смисъл да е под 3 Мегапиксела. Тук повече значи по-добре, защото ще можеш да ползваш снимките поне като елементи за висококачествени рекламни страници и корици, а не само за Интернет! Задължително е с оптичен Zoom. За успокоение, добавям, че така или иначе, повечето майсторски снимки няма да правим с него. За тях си трябва опитен фотограф, осветление и много качествен апарат, струваш няколко хиляди. Нашия фотоапарат ще ползваме за снимки на маловажни обекти или детайли – ръка, чаша, трева, покрив... каквото ни трябва за проекта
Скенерът е средна ръка, защото качествено така или иначе ще сканираме в специализираните студия
При избора на принтери на първо или второ място трябва да е цената та на копието. Ще печаташ много! Препоръчвам и цветния и лазерния да са Lexmark. Защо?
лазерните им принтери задължително поддържат PostScript, на цената, на която другите нямат. Механиката и драйверите им са железни, качеството винаги е по-високо или равно на това на конкурентите
цветните принтери почти винаги са с най-висока резолюция на пазара, за същата цена като другите
Не бива да се пренебрегва хартията. Тя почти задължително... не е оригинална, т.е. произведена от производителя на принтера! Причината е в ненормално високите цени на оригиналните хартии в зависимост от качеството между лев и 2 на лист. В Елтрейд се продава много качествен и на добра цена гланцов картон от Verbatim – един пакет с 50 листа струва към 36 лв., т.е. под лев на лист. Цветните разпечатки на този картон са направо размазващи!
Как се освободих от мишката
Поводът за раздялата ми стана един инцидент. Както повечето аварии и този стана в малките часове, в разгара на уикенда. Оставайки без мишка първо прибягнах към клавишните комбинации, познати на повечето от нас. Ctrl + C, ctrl + V и т.н. разходка през прозорците с tab и т.н.
След това прибягнах до графичния таблет, който използвах сравнително рядко. Той е скромен Target A5. Използването му вместо мишка се оказа толкова удобно, че продължавам и до сега. Все пак купих мишка, защото обикновено колега, който дойде да свърши нещо преживява шок, когато след кратко търсене установи, че на моя компютър няма мишка. Освен, че дясната ми ръка вече не ме боли /откакто се разделих с мишката/, вече не се занимавам периодично с почистващо-ремонтни работи - защото просто няма топче, което да обира праха от бюрото. Разбира се оптичните мишки също не събират прах, но цената им е равна на цената на евтин графичен таблет. Заедно с възможността да се използват клавишни комбинации, които се различават в различните продукти, имаме възможност да кажем "сбогом на оръжието", т.е. на мишката, стига да желаем това.
PS: припомняне на полезни клавишни комбинации за Netscape и IE:
"ALT"+ "стрелка ляво" предишна страница
"ALT" + "стрелка дясно" следваща страница
"CTRL" +"В" работа с Favorites
"CTRL" + "D" добавя линк във Favorites
"CTRL" + "F" търси текст в текуща страница
"CTRL" + "О" отваря файл
"CTRL" + "W" затваря прозорец и т.н.
Д-р Верислав Станчев
Да теглим чертата
Като парична стойност персоналното дизайн-студио струва между 1500 и 2500 $, без софтуера. Разбира се, можеш да започнеш само с компютъра, т.е. с начален “капитал” от около 800 $ и с приходите от поръчките да добавяш периферията, а междувременно да печаташ и сканираш при приятели или в специализираните студия.
Клиентите
Всяка фирма и организация има нужда от качествени печатни материали за реклама и за всекидневна работа. В този смисъл кръгът на потенциалните клиенти е огромен... както и броят на конкурентите
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
). Като начало, започни с познати и роднини, с дребни поръчки, които лесно могат да прераснат в големи, ако се справиш добре. Когато нямаш какво да правиш, прави проекти! Все някога ще влязат в работа, най-малко като твое портфолио.
Ако си готов да работиш в екип, можеш да търсиш работа в специализираните агенции и студия, или да създадеш своя марка. Можеш добре да се оправяш и сам, като според случая наемаш подизпълнители – страньори, печатари и пр.
Дизайнът е професия с отлично бъдеще. Той е насъщна необходимост не само за оформление на печатни и търговски продукти, но и за ТВ програми, web-сайтове и т.н. Това не е лесна професия. Всички майстори, които познавам, покрай разликите в стила и техниките на работа, имат една обща черта: денонощно бачкане!
Желая ти успех!
--------------------------------------
Много ми хареса
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)