начало

Прокуратурата призова ощетените в аферата BETL да дадат данни за вложените суми Прокуратурата призова ощетените в аферата BETL да дадат данни за вложените суми

ЗИД ЗУТ 2012 (хроники)

Дискусии и предложения по проекти за закони


ЗИД ЗУТ 2012 (хроники)

Мнениеот emilgrigorov » 28 Яну 2012, 13:14

Здравейте,
подготвят се изменения на ЗУТ и ЗКИР.

Тук можете да намерите законопроекта за ЗИД ЗУТ, внесен на 08.02.2012 в НС:
https://docs.google.com/document/d/1PQ8ZgPCdsQAbbCYeus7rReCIR6Bi2wlF_jhYp2RN1Z4/edit
а тук са мотивите, с които е внесен в НС:
https://docs.google.com/document/d/1lGZontgEgudsNthzbjNnbozZYwFnFtbG0xFJvTdEtPo/edit
Двата текста съм изтеглил от сайта на НС.
Нанесъл съм текстовете от Проекта ЗИДЗУТ, внесен в НС, в ЗУТ (дв 81/2011) ето тук:
https://docs.google.com/document/d/128yHaC1aBEz8neb6YrJnk7-LRbDMUsf70VQDExQqVbc/edit

Тук можете да намерите законопроекта и мотивите за ЗИД ЗКИР, внесен в НС:
https://docs.google.com/document/d/1v5_ ... oDOOI/edit
Нанасям текстовете от Проекта ЗИДЗКИР, внесен в НС, в ЗКИР (дв 39/2011) ето тук:[/b]
https://docs.google.com/document/d/10n6 ... hOZNg/edit


Първоначалния вид на Законопроектът за ЗИДЗУТ и мотивите, изтеглени от сайта на МРРБ
https://docs.google.com/document/d/1o7xF0o93HI7gUCH-4N_NBKKVnymeeP8c7OnIaCVbSRY/edit
https://docs.google.com/document/d/1AUZrLO57sU9hp3yG7pDtKq4LYT1wwL6plPk6g7aTcR8/edit
тук съм нанесъл проекто-промените по първоначалния вариант (от сайта на МРРБ) в основния текст на ЗУТ (д.в.80/2011). Тук съм отбелязъл и мои коментарите, от чл.1 до където стигнах.
https://docs.google.com/document/d/1-y7rznI-UsVrLO8b0W5OKaFu0DWbuVxQtvQcB-9pdaQ/edit
https://docs.google.com/document/d/1w-b ... YJJ-8/edit
Последна промяна emilgrigorov на 28 Дек 2012, 09:27, променена общо 13 пъти
Carthago delenda est.
emilgrigorov
Активен потребител
 
Мнения: 2836
Регистриран на: 21 Яну 2012, 11:11

Re: ЗИД ЗУТ 2012 (проект)

Мнениеот nk7702n » 28 Яну 2012, 22:28

Благодаря за подробната информация! Знае ли се приблизително кога ще бъдат гласувани тези изменения в закона?
nk7702n
Старши потребител
 
Мнения: 6457
Регистриран на: 01 Юли 2010, 11:02

Re: ЗИД ЗУТ 2012 (проект)

Мнениеот karanedeff » 01 Фев 2012, 12:10

Похвално, че най-после се прави опит да се уреди статута на паркоместата, но да бях прочели темата в нашия форум, текстовете им щяха да са по-добри, най вече §83
§ 83. В чл. 200 се създава ал. 3:
„(3) (нова) Гаражите и паркоместата, които са част от основните обекти в сградата, не могат да бъдат предмет на правни сделки. Когато не са част от основните обекти в сградата, гаражите и паркоместата могат да бъдат предмет на правни сделки само с лица, които притежават самостоятелни жилищни или административни обекти в същата сграда, както и с трети лица, след като продавачът представи пред нотариуса писмени доказателства, че е предложил на собствениците на обекти в сградата гаража или паркомястото при същите условия и декларира писмено пред него, че никой не е приел това предложение.”.

Какво значи "част от основен обект"! Гаражът си е самостоятелен обект, дори и конструктивно да е част от дадена сграда.
Гаражите и сега могат да бъдат обект на самостоятелни правни сделки. Притежаването на гараж не е обвързано с притежаването на кола (МПС) или жилище в същата сграда - практиката на ВС/ВКС в тази насока е трайна, още от времето на ЗСГ(отм).
В тази редакция проекта на ал. 3, чл. 200 ЗУТ ще донесе повече затруднения отколкото ползи.
http://inscribe.free.bg/cgi-php/phpbb3/index.php
Аватар
karanedeff
Активен потребител
 
Мнения: 1237
Регистриран на: 30 Ное 2002, 17:20

Re: ЗИД ЗУТ 2012 (проект)

Мнениеот Гост. » 01 Фев 2012, 14:11

Дали са обяснение малко по-долу:
80. „Паркомясто” е недвижима вещ по смисъла на чл. 110 ЗС, когато представлява реална, обособена част от строеж, или ограничено вещно право на ползване(сервитут) върху реална част от урегулиран поземлен имот, предвидено с инвестиционния проект за паркиране на моторно превозно средство.”.



п.п. Практиката на ВКС, макар и трайна, е относима за минал период- от дата на влизане в сила на ЗИД, ще се прилага новата постановка при строго спазване на посочените правила( като продажба на ид. части на несъсобственик).

Допълвам- нямам много време, ама ако паркомястото е извън сградата( основната, чиято дефиниция те мъчи), това описателно обяснение в ал.3 е доста смахнато, защото ОВП е лично и непрехвърлимо, та с какво ще се разпорежда ползвателят, не ми стана никак ясно.

:wink: http://new.lex.bg/forum/viewtopic.php?f ... 1%82%D0%BE м. май предхожда м. юли.
Гост.
Старши потребител
 
Мнения: 9438
Регистриран на: 25 Яну 2013, 17:33

Re: ЗИД ЗУТ 2012 (проект)

Мнениеот karanedeff » 01 Фев 2012, 17:23

От новата т. 80 на §5 от ДР на ЗУТ научаваме, че „Паркомясто е недвижима вещ по смисъла на чл. 110 ЗС, когато представлява:

-реална, обособена част от строеж;
-или ограничено вещно право на ползване (сервитут) върху реална част от урегулиран поземлен имот, предвидено с инвестиционния проект за паркиране на моторно превозно средство".
Втората хипотеза не е ли странна: паркомястото е недвижима вещ, която представлява ограничено вещно право....
къде е вещ, къде право...
и хем е вещ, хем е реално обособена част от строеж ....
и хем е ползване, хем е сервитут....
то не стига дето уредбата на сервитутите в действащото ни право е непълна и разпокъсана, ами сега и приравняването й с право на ползване...
....и като намесим определението за строеж, съгласно ДР на ЗУТ...
дефиницията поставя бъдещи проблеми, ако се приеме този проект в този му вид ....

Бележки по законопроекта за изменение на ЗУТ относно паркоместата и гаражите
http://inscribe.free.bg/cgi-php/phpbb3/index.php
Аватар
karanedeff
Активен потребител
 
Мнения: 1237
Регистриран на: 30 Ное 2002, 17:20

Re: ЗИД ЗУТ 2012 (проект)

Мнениеот Гост. » 01 Фев 2012, 18:25

Друго тълкуване:
пакомястото Е недвижима вещ по 110 само и единствено ако е налице коя да е от двете хипотези:
1. реална, обособена част от строеж за паркиране на моторно превозно средство
2. ограничено вещно право на ползване(сервитут) върху реална част от урегулиран поземлен имот, предвидено с инвестиционния проект за паркиране на моторно превозно средство.

Мъка.

От друга страна тоя сервитут дето го наместиха ми се струва странен, но е като да се иска заобикаляне на правна пречка за разпореждане с лично, ненаследимо и непрехвърлимо право ( може и да бъркам в това твърдение).
Общото е, че поне вече не се говори за ид. части, а само за реални. Което от своя страна обезмисля предлагането на ... т.н. съседи.( вече няма съсобственици, според грубото тълкуване на тея две норми).
Ъъ, пак мъка.

Сега прочетох препратката ти към мнението на магистрата- коректно е изложил тезата си.
Гост.
Старши потребител
 
Мнения: 9438
Регистриран на: 25 Яну 2013, 17:33

Re: ЗИД ЗУТ 2012 (проект)

Мнениеот emilgrigorov » 02 Фев 2012, 09:04

Самата употреба на словосъчетанието "основен обект" води до необходимостта от субективна преценка от страна на одобряващия орган, а и на нотариуса. Такова понятие няма.

Подземен паркинг в сутерена на основното застрояване ?

Съдържа:
паркоместа (очертани и номерирани в проекта и маркирани в действителност (с боя);
обслужващи паркинга общи части (подземни улици, рампи, вентилационна инсталация, електро инсталация, пожаро-гасителна инсталация и др.);
общи части за цялата сграда (стени, колони стълбища, асансьори, водомерен възел , и т.н., и т.н.)

С площоразпределение може да се изчислят и разпределят площите.

Размерите на всяко паркомясто предполагат вратата на паркиралия автомобил при отваряне да навлиза в съседното паркомясто.

Маркировката, обозначаваща границите на паркоместата, подземните улици и тротоари, е лесно възстановима, с обикновени технически средства (рулетка) по размери от одобрения проект.

Как да се продадат паркоместата?
Carthago delenda est.
emilgrigorov
Активен потребител
 
Мнения: 2836
Регистриран на: 21 Яну 2012, 11:11

Re: ЗИД ЗУТ 2012 (проект)

Мнениеот karanedeff » 02 Фев 2012, 11:59

Гаражите няма да се ползват за магазини и няма да се продават
коментарите под публикацията са интересни :!:
http://inscribe.free.bg/cgi-php/phpbb3/index.php
Аватар
karanedeff
Активен потребител
 
Мнения: 1237
Регистриран на: 30 Ное 2002, 17:20

Re: ЗИД ЗУТ 2012 (проект)

Мнениеот emilgrigorov » 03 Фев 2012, 17:26

ЗАСЕДАНИЕ
на Министерския съвет
1 февруари 2012 г.


Точка 44
Проект на Решение за одобряване проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията


БОЙКО БОРИСОВ: Внася министърът на регионалното развитие и благоустройството.
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: Уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги министри, на вниманието ви е Законът за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията. Това е един дългоочакван закон, измененията на който се работят повече от година и половина. Множество коментари, срещи, анализи бяха направени по това, какви са необходимите промени, в каква посока да бъдат те. Разбира се, получихме и много коментари, които не можем да приемем по обективни причини, тъй като все пак с един закон, който е основополагащ за строителството във всички сектори на територията на цялата страна, разбира се, няма как, невинаги можем да отразим и промени, които са необходими в други законопроекти.
Основните цели на внасяните промени са няколко. Едната, разбира се, е реформата в областта на стратегическото устройствено планиране и стратегическото планиране на регионалното развитие, където ние предлагаме да бъдат регламентирани много по-ясно видовете документи за пространствено развитие. Също така, с предложения законопроект предлагаме усъвършенстване на процедурите, свързани с устройственото планиране, инвестиционното проектиране, строителството и въвеждането в експлоатацията на строежите, включително опростяваме механизма, по който имат възможност чужди фирми за строителен надзор да работят на българския пазар, тъй като неведнъж сме имали случаи, които сме обсъждали с колегите, че е необходим по-добър и опростен ред за това как чуждите фирми за строителен надзор могат да работят на територията на страната.
Друга много важна промяна е разграничението на правомощията между общините и ДНСК по въвеждането в експлоатация и разрешението за строеж на обекти, включително контрола по незаконното строителство. Тук имаме ясно разпределение: предлагаме на отговорностите на ДНСК да отговаря за всички обекти от първа, втора и трета категория, а общините да отговарят от начало до край обаче и да носят своята отговорност.
БОЙКО БОРИСОВ: Това ли беше за кметовете на малки населени места, на които не им било удобно да бутат сградите, а да отиваме ние да ги бутаме, защото тях ги е страх и им било неудобно?
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА: В общи линии да, но именно затова разграничаваме и те трябва да носят своята отговорност, да следят един проект, да следят строителството. Те ще се занимават само с категориите четвърта, пета и шеста, а именно, много малки строежи. Големите строежи си ги поема държавата и ДНСК да ги следи, но за малките те трябва да носят своята отговорност. Няма как, тя и в момента е предвидена в закона, но винаги се прехвърля към ДНСК.
Това са най-общо промените. Те са изключително големи по обем. Само съгласувателната ни таблица е 80 страници, тъй като много промени са анализирани. Гледахме го и на Консултативен съвет, и на Съвет за развитие.
Преди заседанието с министър Караджова обсъдихме няколко важни точки, които трябва да се допълнят и се разбрахме да го приемем на вносител, за да ги допълним и да прецизираме още два текста. С това считаме, че ще приключим процедурата по закона.
НОНА КАРАДЖОВА: Даже няма нужда да бъде на вносител, тъй като е ясно, просто за протокола предлагаме, и госпожа Павлова се съгласи, ние сме го уточнили преди това – в новосъздадената алинея 2 на член 7 след думата „урбанизиране” да се добавят думите „нарушени територии”. Това е единствено.
БОЙКО БОРИСОВ: Приема се точка 44 с направеното допълнение в ал. 2, чл. 7, така че, Желязков, да се отчете.
Последна промяна emilgrigorov на 28 Дек 2012, 08:32, променена общо 1 път
Carthago delenda est.
emilgrigorov
Активен потребител
 
Мнения: 2836
Регистриран на: 21 Яну 2012, 11:11

Re: ЗИД ЗУТ 2012 (проект)

Мнениеот emilgrigorov » 06 Фев 2012, 17:00

Не успях да открия ал.2 на чл.7 , за която се говори в стенограмата.
..........................................................

§ 38. В глава седма, Раздел ІІ „Създаване, одобряване и изменение на устройствените схеми” се отменя.
§ 110. (2) За започнато производство по изработване на общи и подробни устройствени планове се счита денят на внасяне на проекта за съгласуване с компетентен орган по реда на чл. 121, ал. 2.

а чл. 121, ал. 2 се отнася изрично за устройствени схеми и попада в отменената глава седма, Раздел ІІ „Създаване, одобряване и изменение на устройствените схеми”. Тоест, освен всичко друго, се и отменя.
Последна промяна emilgrigorov на 08 Фев 2012, 01:23, променена общо 1 път
Carthago delenda est.
emilgrigorov
Активен потребител
 
Мнения: 2836
Регистриран на: 21 Яну 2012, 11:11

Re: ЗИД ЗУТ 2012 (проект)

Мнениеот stoyan_stavru » 07 Фев 2012, 12:24

Поредното доказателство, че "процесът на законотворчество" стартира без предварително изчитане на съществуващата литература и без систематизиране на мненията, дадени от различни професионалисти по повод на конкретния подлежащ на правна уредба въпрос (в случая - за правния режим на паркоместата). Всичко се прави "самостоятелно" от инициатора, от самото началото - като в крайна сметка целта е "да се открие топлата вода"...

Не става ясно каква е концепцията на промените относно паркоместата - дали те са недвижими имоти или ограничени вещни права, дали са самостоятелни обекти или пренадлежност към такива обекти, дали са строеж или част от поземлен имот, дали са право на ползване или сервитут?

Без ясна концепция и разграничаване на основни вещноправни институти, опитът да се намери мястото на паркоместата в съществуващата правна уредба ще доведе до поредната неясна фигура "sui generis".

Законопроектът има своите достойнства, но си личи, че е правен на бързо и без достатъчно вникване. Все пак оставам с надеждата, че изчистването на съществуващите неясноти може да бъде направено в предстоящата част от законодателния процес.

Благодарности на Емил Григоров за положения труд да систематизира и отрази промените :)

Поздрави,
Стоян Ставру
д-р по гражданско и семейно право

Блог: http://challengingthelaw.com/
Най-четена тема:
"Промените в търговската несъстоятелност (ДВ бр. 101, 2010 г.)"

Dimidium facti qui coepit habet: sapere aude!
stoyan_stavru
Младши потребител
 
Мнения: 45
Регистриран на: 05 Мар 2011, 11:50

Re: ЗИД ЗУТ 2012 (проект)

Мнениеот emilgrigorov » 09 Фев 2012, 12:07

Вчера законопроектът беше внесен в Народно събрание.
http://www.parliament.bg/bg/bills/ID/13842/
Тъй като има известни изменения от по-рано побликувания вариант в сайта на МРРБ, ще се опитам да актуализирам общия текст.
Carthago delenda est.
emilgrigorov
Активен потребител
 
Мнения: 2836
Регистриран на: 21 Яну 2012, 11:11

Re: ЗИД ЗУТ 2012 (проект)

Мнениеот emilgrigorov » 14 Фев 2012, 10:47

Разпределение по комисии в НС:
Комисия по регионална политика и местно самоуправление (водеща)
Комисия по правни въпроси (участваща)
Комисия по културата, гражданското общество и медиите (участваща)
Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред (участваща)
Комисия по външна политика и отбрана (участваща)
Carthago delenda est.
emilgrigorov
Активен потребител
 
Мнения: 2836
Регистриран на: 21 Яну 2012, 11:11

Re: ЗИД ЗУТ и ЗИД ЗКИР 2012 (проекти)

Мнениеот emilgrigorov » 16 Фев 2012, 10:39

Замислих се до каква степен проекто измененията, заложени в ЗИДЗУТ, ограничават правата на собственика, прехвърляйки функции в Закона за регионалното развитие с йерархията на устройствените схеми и планове. Най-просто казано, не откривам долна граница в предмета и обхвата на йерархичните стъпала. По ЗРР конкретен имот може да бъде отреден за озеленяване, и това не се процедира по реда на ПУП.
Същото важи и за Общите устройствени планове. При тях възможността за защита на интересите на конкретния собственик са силно занижени. Вместо да решават проблеми за достатъчно голяма зона, като градоустройствени показатели, законът дава възможност да конкретизират такива за отделни имоти. Според мен , след изясняване параметрите на зоната, всичко останало би следвало да бъде предмет на ПУП.
Carthago delenda est.
emilgrigorov
Активен потребител
 
Мнения: 2836
Регистриран на: 21 Яну 2012, 11:11

Re: ЗИД ЗУТ и ЗИД ЗКИР 2012 (проекти)

Мнениеот emilgrigorov » 21 Фев 2012, 22:10

Комисия по външна политика и отбрана
16/02/2012
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 202-01-10, внесен от Министерския съвет на 08.02.2012 г.
На редовно заседание, проведено на 16 февруари 2012 година, Комисията по външна политика и отбрана разгледа внесения от Министерския съвет законопроект.

Съгласно представените от вносителя мотиви, предлаганите изменения и допълнения в Закона за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията могат да бъдат обобщени в следните основни насоки:
1. Реформа в областта на стратегическото устройствено планиране и на стратегическото планиране на регионалното развитие. Видовете документи за пространствено развитие се предлага да бъдат по-опростени, но с подчертано засилена стратегическа ориентация, като те трябва да отчитат перспективите за пространствено развитие на Европейския съюз и да акцентират върху стратегическите предимства на националната територия и отделните региони в контекста на пространственото развитие на Европейския съюз и целите на Кохезионната политика.
2. Изменения и допълнения, свързани с облекчаване на някои от извършваните от министерството на регионалното развитие и благоустройството административни услуги.
3. Усъвършенстване на процедурите, свързани с устройственото планиране, инвестиционното проектиране, строителството и въвеждането в експлоатация на строежите.
4. Усъвършенстване на административния контрол по устройство на територията и строителството.
5. Увеличаване правомощията на органите на местното самоуправление и местната администрация.
6. Прецизиране и допълване на правата, задълженията и отговорностите на административните органи и на участниците в строителния процес.
7. Изменения, свързани с изискванията за упражняване на дейностите по оценка на инвестиционния проект за съответствие със съществените изисквания към строежите и извършване на строителен надзор.
8. Прецизиране на отделни разпоредби в частта на устройственото планиране, инвестиционното проектиране, строителството, въвеждането в експлоатация и поддържане на строежите в експлоатационна годност, анализът на които показва, че създават предпоставки за противоречива административна и съдебна практика.
9. Прецизиране на отделни разпоредби, свързани с възможността за оспорване на административните актове по прилагането на този закон.
10. Изменения и допълнения с цел синхронизиране с действащото законодателство.

След приключването на обсъждането се проведе гласуване, в резултат на което, с петнадесет гласа „за“ и три гласа „въздържал се“, Комисията по външна политика и отбрана прие следното

СТАНОВИЩЕ:

предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване внесения от Министерския съвет Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията
Последна промяна emilgrigorov на 17 Яну 2013, 11:45, променена общо 1 път
Carthago delenda est.
emilgrigorov
Активен потребител
 
Мнения: 2836
Регистриран на: 21 Яну 2012, 11:11

Re: ЗИД ЗУТ и ЗИД ЗКИР 2012 (проекти)

Мнениеот emilgrigorov » 21 Фев 2012, 22:22

Междувременно е внесен още един, успореден проект за ЗИД ЗКИР. Текстът на Законопроекта не е публикуван.
Разпределен е в една комисия.
Име на законопроекта Законопроект за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър
Сигнатура 254-01-17
Дата на постъпване 17/02/2012
Сесия Осма сесия
Вносители: ДИМИТЪР ЙОРДАНОВ АТАНАСОВ
Разпределение по комисии: Комисия по регионална политика и местно самоуправление (водеща)
Carthago delenda est.
emilgrigorov
Активен потребител
 
Мнения: 2836
Регистриран на: 21 Яну 2012, 11:11

Re: ЗИД ЗУТ и ЗИД ЗКИР 2012 (проекти)

Мнениеот emilgrigorov » 01 Мар 2012, 20:01

На 27.02.2012 е внесен Законопроект за ЗИД ЗУТ от Огнян Стоичков Янакиев(Избран с политическа сила Партия "Атака" Избирателен район: 17-ПЛОВДИВ ОКРЪГ
Проект!
З А К О Н
За изменение и допълнение на Закона за устройство на територията


§ 1. В чл. 8, т.1 думите „ спортни и развлекателни функции” се заменят с думите „спортни, развлекателни функции”

§ 2. Създава се чл. 37а:
„Чл. 37а. В новоизграждащи се производствени, административни или други делови сгради, с капацитет над 100 работни места се осигурява поне едно помещение за спортни дейности, заедно със санитарни помещения.”

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 3. Министърът на регионалното развитие и благоустройството, министърът на физическото възпитание и спорта и министърът на здравеопазването одобряват правила и нормативи за проектиране и изграждане на обекти, помещения и съоръжения за спортна дейност, в срок до 6 месеца от влизането в сила на този закон.Правилата и нормативите се отнасят до производствените, административните и други делови сгради, детски градини и училища, открити обекти за спортна дейност и за отделни видове спорт.

§ 4. За сгради въведени в експлоатация или за които има издадено разрешение за строеж, до влизането в сила на този закон, се прилага досегашния ред.

§ 5. В Закона за местните данъци и такси
в чл. 28 се създава ал. 5:
„(5) В случай, че в сградите въведени в експлоатация преди влизането в сила на чл.37а от Закона за устройство на територията бъдат осигурени помещения или обекти за спортна дейност, собствениците им се ползват с отстъпка 5 на сто от данък сгради за следващите 3 години.”

§ 6. В Закона за физическото възпитание и спорта се правят следните изменения и допълнения
1. В чл. 47, ал.3 думата „училищата” се заменя с думите „детските градини и училищата”, а думата „училище” се заменя с думите „детска градина и училище”.
2. В чл. 47, ал.3 се създава изречение второ.:
„За новоизграждащите се детски градини се осигурява и закрит плувен басейн”
3. В чл.47, ал.4 думата „училища” се заменя с думите „детски градини и
училища”
4. В чл.47 се създава алинея 6 със следния текст:
„(6) Работодателите са длъжни, съгласно чл.37а от Закона за устройство на територията, да изградят поне едно помещение за спортна дейност, заедно със санитарни помещения за своите работници или служители.”
5. В чл.47 ал. 6,7 и 8 стават съответно ал. 7,8 и 9.
6. В Преходните и заключителни разпоредби се създава § 3а:
„§ 3а. Работодателите на съществуващите обекти до влизането в сила на чл. 47, ал. 6 са длъжни да осигурят на своите работници и служители средства или възможности за ползване на други спортни обекти или съоръжения, или да извършат реконструкция на съществуващия обект.”

§ 7. Параграф 2 влиза в сила 6 месеца след обнародването на закона в „Държавен вестник”, а § 5 – от 1 януари 2013 г.

ВНОСИТЕЛ:
Огнян Стоичков


М О Т И В И


І. Причини, които налагат приемането:
1) В действащата правна уредба на Република България липсва съществуващото, съгласно Закона за физическото възпитание на българската младеж от 1931 г., задължение в производствени и административните сгради да се проектира и изгражда помещение за спортни дейности.
Съгласно чл. 12 от горецитирания Закон за физическото възпитание на българската младеж: „ Всяко учреждение и предприятие, частно или обществено е длъжно да се погрижи за физическото възпитание на персонала си.
Забележка: Управленията на фабрики и работилници, дето са настанени на работа 100 и повече работници или работнички, са длъжни да уредят игрища, салони и душове за физическо възпитание. Фабрики и работилници с по-малък брой работници се групират за устройване на общи игрища и салони за същата цел. Всички фабрики и работилници, докато построят потребните салони и игрища са длъжни да пратят работниците си на упражнения в игрищата и салоните на местните организации, като им плащат на всеки работник такса 36 лева годишно.
Ония от тях , които не изпращат работниците си, докато построят свои игрища и салони в местните организации, плащат глоба 100 на всеки работник и работничка.”
2) В действащия към момента ЗФВС в чл. 47, ал. 5 е записано, че работодателите изграждат и/или осигуряват бази за спорт и социален туризъм на работниците и служителите и тази разпоредба се прилага най-вече за изграждане на бази извън местоработата, но не и за спортни помещения в самите производствени и административни сгради.
Съгласно чл. 47, ал. 3 ЗФВС – училищата изграждат спортни обекти и съоръжения за практикуване на физическа дейност и спорт в съответствие с нормите за проектиране на училищата.
3) Горецитираните норми са „Средни общообразователни училища. Норми за проектиране. Част І”, приети със Заповед РД № 02-14-594/31.10.1995 год. на Министъра на териториалното развитие и строителството и Заповед № РД – 14-107/15.11.1995 г. на министъра на образованието, науката и технологиите – публикувани в издание на Министерството на образованието, науката и технологиите – управление „Инвестиционна политика”, С., 1996 г. Те отразяват преустройството на образователната система, отразени в ЗНП към този период.
За детските градини са издадени „Норми за проектиране на детски и учебно-възпитателни заведения”, утвърдени със Заповед № РД - 02-14-395/87 г. на КТСУ, на основание чл. 201 (1) ЗТСУ (отм.).
Към момента е издадена Наредба № 3/2007 за здравните изисквания към детските градини на Министерство на здравеопазването. В чл.8 и чл.10, ал.1, т.4 от същата са описани спортните площадки и обекти в детските градини, като плувен басейн е предвиден „по възможност”.
4) Общите правила за спортни сгради и съоръжения са регламентирани в „Норми за проектиране на спортни сгради и съоръжения” публикувани в „Нормативна база на проектиране и строителство” 1989 г. на КТСУ, на основание чл. 201 (1) ЗТСУ (отм.).
5) В действащия ЗУТ (чл. 8 и други), както и в Наредба № 7 от 2003 г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони (чл. 33), урбанизираните територии за спортна дейност, се определят в ПУП като територии за „спортни и развлекателни функции”. Това недопустимо смесване на спортната дейност с увеселително-развлекателната дейност (питейни заведения и други) се предлага да се отмени.

ІІ. Цели на законопроекта.
За възраждане на добрите законови традиции от 1931 г. и в синхрон с приетата от Народното събрание Национална стратегия за физическото възпитание и спорта 2012-2022 се поставя акцент върху тази част от системата, която се отнася до физическото възпитание и спорта в свободното време и организирания спорт за всички. В обхвата на цитираните подсистеми са:
1. Модернизиране и обновяване на съществуващата материална база и изграждане на нови спортни обекти като неразделна част от социалната политика на местно ниво, на регионално и национално равнище;
2. Ведомствата и спортните организации, които стопанисват или ползват държавни или общински спортни обекти, да създават съответната организация и методическа помощ за пълноценното им ползване от гражданите;
3. Ръководителите на предприятия и учреждения да създават условия и подходящ социален климат за спортуване и активен отдих на работниците и служителите;
4. Министерството на физическото възпитание и спорта да разработи дългосрочна програма за трайно разширяване обхвата на системните занимания с физически упражнения и спорт;
5. Придобиване на статут на спортна инфраструктура на училищната спортна база и откритите спортни площадки;

ІІІ. Финансови и други средства, необходими за прилагане на новата уредба
Съгласно цитираната Национална стратегия за физическото възпитание и спорта 2012 – 2022 се предвижда бюджета на МФВС от 0,1% от БВП да се повиши до 0,5% до 2022 г. Описаните подсистеми са в приоритетите и на бюджетната субсидия, която ще бележи ръст.
Разходите на публични и частни инвеститори при проектиране и изграждане на обекти и помещения за спорт ще се възстановят многократно вследствие на повишената работоспособност на техните работници и служители. Статистиката и тенденциите от изследването на българските граждани посочат: 49,5% с наднормено тегло и 58% неспортуващи.
Наред с това, закона не изключва възможността изградените спортни обекти и съоръжения да се ползват и срещу заплащане.
Предвидената отстъпка от 5% от данък сгради за следващите 3 години за собственици, които извършат реконструкция и осигурят спортни помещения в заварените от този закон сгради, няма да натовари значително бюджета. Подобна реконструкция е скъпа инвестиция и голяма част от собствениците биха предпочели възможността по ЗФВС да ползват на съвместни начала други спортна база. А тези, които ползват данъчната отстъпка, ще изпълняват и част от задачите и политиките на държавата в областта на спорта.

ІV. Очаквани резултати от прилагането.
Активната част от населението са основно две групи – работещи и учащи се. Именно тези две основни групи се обхващат с предложения законопроект.
Целите, които се поставят в Националната стратегия за подобрение на показателите, относно тези две групи от населението, не биха могли да се изпълнят без привличане и на частни партньори – работодатели, при които се трудят голяма част от работоспособното население

V. Анализ за съответствие с правото на ЕС
Предложената промяна не противоречи на правото на ЕС. Напротив с нея се доближаваме до добрите европейски практики и до законодателството на отделни страни, в които спорта е една от трите основни държавни политики, наред с образованието и здравеопазването.


Вносител:
Огнян Стоичков
Последна промяна emilgrigorov на 17 Яну 2013, 11:49, променена общо 1 път
Carthago delenda est.
emilgrigorov
Активен потребител
 
Мнения: 2836
Регистриран на: 21 Яну 2012, 11:11

Re: ЗИД ЗУТ и ЗИД ЗКИР 2012 (проекти)

Мнениеот probcho » 02 Мар 2012, 20:50

.
Последна промяна probcho на 11 Сеп 2012, 07:50, променена общо 1 път
probcho
Активен потребител
 
Мнения: 1012
Регистриран на: 27 Яну 2010, 22:55

Re: ЗИД ЗУТ и ЗИД ЗКИР 2012 (проекти)

Мнениеот karanedeff » 04 Мар 2012, 10:58

Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията

Внесен 27/02/2012 от Огнян Янакиев (Партия „АТАКА”)

Причини: Синхронизиране на Закона за устройство на територията с приетата от Народното събрание Национална стратегия за физическото възпитание и спорта 2012-2022.

Цели: Увеличаване на физическата култура на населението.

Финансови средства: Отстъпка от 5% от данък сгради за следващите 3 години за собственици, които извършат реконструкция и осигурят спортни помещения в заварените от този закон сгради.

Резултати: Законопроектът поражда риск от неравно третиране на собствениците на различни по вид сгради. Не са налице основания, които да осигурят изпълнението на целите на законопроекта.

Съответствие с ЕС : Няма посочено в законопроекта.

Оценка: Законопроектът НЕ трябва се разгледа от НС.



Прочетете повече на: http://ime.bg/bg/articles/koi-ot-vnesen ... z1o8HqAhGR
http://inscribe.free.bg/cgi-php/phpbb3/index.php
Аватар
karanedeff
Активен потребител
 
Мнения: 1237
Регистриран на: 30 Ное 2002, 17:20

Re: ЗИД ЗУТ и ЗИД ЗКИР 2012 (проекти)

Мнениеот emilgrigorov » 07 Мар 2012, 17:44

Обръщам внимание, Законопроектите влизат на първо гласуване без никакви допълнителни съображения по основния от водещата комисия в НС.
Доклад на правната комисия (участваща) не е публикуван.
...
Комисия по регионална политика и местно самоуправление
01/03/2012
Законопроекти за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията:
№ 202 – 01 – 10, внесен от Министерски съвет и
№ 254 – 01 - 24, внесен от Огнян Стоичков
Д О К Л А Д

На свое редовно заседание, проведено на 1 март 2012 г., Комисията по регионална политика и местно самоуправление обсъди Законопроекти за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 202 – 01 – 10, внесен от Министерски съвет и № 254 – 01 - 24, внесен от Огнян Стоичков.
В заседанието на комисията взеха участие г-жа Лиляна Павлова – министър на регионалното развитие и благоустройството, г-н Николай Нанков – заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството, г-жа Милка Гечева - началник на ДНСК, както и експерти от министерството и представители на браншови организации.
От името на вносителите законопроектът, внесен от Министерски съвет бе представен от г-жа Лиляна Павлова – министър на регионалното развитие и благоустройството. Предлаганите изменения и допълнения в Закона за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията могат да бъдат обобщени в следните основни насоки:
Предлага се стратегическото устройствено планиране и стратегическото планиране на регионалното развитие като ключови елементи на един и същ процес да се регламентират в един закон – Закона за регионалното развитие, който да уреди обществените отношения, свързани с разработването, приемането, финансирането, актуализирането на документите за стратегическото устройствено планиране (пространственото развитие) и стратегическото планиране на регионалното развитие, както и въпросите, свързани с наблюдението и оценката на изпълнението им.
В тази връзка със законопроекта се предлага отмяна на разпоредбите от ЗУТ, които касаят създаването на сегашните документи на стратегическото устройствено планиране в глава пета „Устройствени схеми”, и в глава седма, раздел ІІ „Създаване, одобряване и изменение на устройствените схеми”, както и заличаване на понятието „устройствени схеми” навсякъде, където е употребено в закона, както и в други закони, съответно, където е необходимо, това понятие се заменя със съответното ново понятие по Закона за регионалното развитиe. В Преходните и заключителните разпоредби на законопроекта е предвидено изменение и допълнение на Закона за регионалното развитие относно разработването на видовете документи за пространствено развитие, основните изисквания за техния обхват и съдържание и връзката им с документите за стратегическо планиране на регионалното развитие за различните териториални нива. Промените в тази част трябва да обхванат подготовката на стратегическите документи за развитие за следващия период 2014 -2020 г.
Предложени са изменения и допълнения, свързани с административния контрол по устройство на територията и строителството, дейностите по регистрирането и мониторинга на свлачищните райони на територията на страната, облекчаване на някои от извършваните от министерството на регионалното развитие и благоустройството административни услуги.
Предложените изменения са насочени към усъвършенстване на процедурите, свързани с устройственото планиране, инвестиционното проектиране, строителството и въвеждането в експлоатация на строежите, като се цели облекчаване на административните пречки пред бизнеса при гарантирана защита и на обществения интерес. Прецизирани са разпоредбите, свързани с правата, задълженията и отговорностите на административните органи и на участниците в строителния процес. Прецизират се и разпоредбите в частта на устройственото планиране, инвестиционното проектиране, строителството, въвеждането в експлоатация и поддържане на строежите в експлоатационна годност, анализът на които показва, че създават предпоставки за противоречива административна и съдебна практика. Прецизирани са отделни разпоредби, свързани с възможността за оспорване на административните актове по прилагането на този закон.
Предложени са ограничения за промяна на предназначението на отделни имоти извън границите на урбанизираните територии без наличието на общ устройствен план, като са допуснати и съответните изключения.
Предложени са промени, насочени към ясно разграничаване правомощията на контролните органи на общинските администрации и на Дирекцията за национален строителен контрол в областта на контрола по строителството и премахване на незаконни строежи.
Предложени са изменения, свързани с изискванията за упражняване на дейностите по оценка на инвестиционния проект за съответствие със съществените изисквания към строежите и извършване на строителен надзор. Предлага се промяна в режима за извършване на тези дейности - от лицензионен в регистрационен, допълване и прецизиране на изискванията за регистриране на консултантската дейност и на отговорността и задълженията на консултантите, както и завишаване на санкциите. Замяната на лицензионния режим в регистрационен се налага във връзка с изпълнението на Директива 2006/123/ЕО на Европейския парламент и на Съвета на ЕО от
12 декември 2006 г. за услугите, предоставяни на територията на Общия пазар, в която са залегнали принципите за намаляване на разрешителните, лицензионните и регистрационни режими и за облекчаване на административните процедури.
В хода на дискусията народните представители се обединиха около необходимостта от предложените промени и подкрепиха законопроекта. Същевременно част от народните представители обърнаха внимание, че някои от разпоредбите, с които се предлагат принципни промени в закона, свързани с общите устройствени планове и контрола върху строителството от страна на местните власти, следва внимателно да бъдат обсъдени и прецизирани между двете гласувания. Подчертано бе, че голяма част от общините не са в състояние да възложат изработването на общи устройствени планове, а липсата им може да доведе до блокиране на инвестиционните намерения на малкия и среден бизнес. Обърнато бе внимание, че преобладаващата част от общините не разполагат с необходимия капацитет и едва ли биха се справили с предоставяните им правомощия по премахване на незаконните строежи.
Отделни народни представители направиха и конкретни бележки и предложения по част от текстовете на законопроекта, които наред с постъпилите в резултат на предварително проведеното обществено обсъждане предложения за промени в законопроекта, направени от браншовите и други неправителствени организации, комисията следва да има предвид при подготовката на законопроекта за второ гласуване.

В законопроекта, внесен от народния представител Огнян Стоичков се предлага в новоизграждащи се сгради с определено предназначение – производствени, административни и др., с капацитет над 100 работни места да се осигурява поне едно помещение за спортни дейности, заедно със санитарни възли. Според вносителя и сега съществуват подобни изисквания в разпоредбите на Закона за физическото възпитание и спорта, но те не се прилагали в самите производствени бази, а извън тях.
Изказалите се народни представители приемат по принцип положително идеята на вносителя, но считат, че е доста спорна от гледна точка на нейната икономическа целесъобразност по отношение на инвеститорите на съответните административни и производствени сгради. Законопроекта не регламентира за какъв вид спортни дейности следва да бъде предназначено това помещение. При това положение не става ясно как при одобряване на инвестиционните проекти и при въвеждане на строежите в експлоатация съответните органи ще упражняват контрол дали са спазени изискванията на закона.
С параграф 3 се предлага съответните министри да одобрят правила и нормативи за проектиране и изграждане на обекти, помещения и съоръжения за спортна дейност. С действащия закон такива правомощия са предоставени на министъра на регионалното развитие и благоустройството, включително и чрез съгласуване със заинтересованите министерства и ведомства. Такива правила съществуват и в момента - очевидно идеята на вносителя е те да се актуализират, тъй като част от тях са издадени при действието на Закона за териториално и селищно устройство. В тази връзка следва да се има предвид, че съгласно параграф 20, ал. 2 от ЗР на ЗУТ подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на Закона за териториално и селищно устройство, се прилагат до издаването на съответните нови подзаконови нормативни актове, доколкото не противоречат на този закон. Освен това норма от подобен характер би могла да бъде включена в Закона за физическото възпитание и спорта, тъй като се отнася до спортните обекти и съоръжения, които са обект на негова регламентация.
Наред с предложените изменения, с преходните и заключителни разпоредби се предлагат изменения и допълнения в Закона за местните данъци и такси и в Закона за физическото възпитание и спорта.
Предложеното в ЗМДТ намаление на данъка за съществуващи сгради, ако в тях бъдат осигурени помещения или обекти за спортна дейност е доста спорно, при условие, че не е ясно какви трябва да бъдат тези обекти и за какъв вид спорт. При това положение може да се стигне до спекулативно използване на предвиденото данъчно облекчение.
Предложените промени в ЗФВС по обем надхвърлят обема на основното предложение за промени в ЗУТ. Следва да се има предвид, че има внесен законопроект за изменение и допълнение на ЗФВС и съвсем естествено е вносителя да направи съответните предложения между двете четения на ЗИД на ЗФВС, а не чрез ПЗР на ЗИД на ЗУТ.

Въз основа на дискусията и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по регионална политика и местно самоуправление прие следното становище:
- с 18 гласа - “за”, 0 гласа - “против” и 0 гласа – “въздържал се”, предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 202 – 01 – 10, внесен от Министерски съвет;
- с 4 гласа - “за”, 3 гласа - “против” и 10 гласа – “въздържал се”, предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 254 – 01 – 24, внесен от Огнян Стоичков.


ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА ПО
РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И
МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ:
инж. Любен Татарски
Последна промяна emilgrigorov на 17 Яну 2013, 11:47, променена общо 1 път
Carthago delenda est.
emilgrigorov
Активен потребител
 
Мнения: 2836
Регистриран на: 21 Яну 2012, 11:11

Следваща

Назад към Обсъждане на законопроекти


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 10 госта


cron